Αλέξανδρος Προβολισιάνος (2ος από αριστερά)


Η μνήμη  και η αναγνώριση παραμένουν για εμένα μεγάλες αξίες, αλλά ευτυχώς παραμένουν και για πολλούς άλλους ακόμα.

Ο Αλέξανδρος ήταν πρωτοποριακός στη σκέψη του για ένα καινούργιο «ντιλ», αλλά το μοντέλο του δυστυχώς δεν μπόρεσε να  επικρατήσει, διότι το κατεστημένο δεν το αποδέχθηκε, καθώς δημιουργούσε αναταραχές στην αθλητική αγορά.

Στη συζήτησή μας ο Αλέξανδρος είπε πολλές αλήθειες και φαίνεται ότι είναι γνώστης  των πραγμάτων.

Ας μοιραστούμε όλοι μαζί  τις εμπειρίες του…

  • Ποιος είσαι;

Ονομάζομαι Αλέξανδρος Προβολισιάνος, γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα και είμαι 40 χρονών. Από την ηλικία των 4 ετών με κέρδισε το άθλημα της κολύμβησης το οποίο και υπηρέτησα μέχρι την ηλικία των 26 χρονών. Από το 1996 μέχρι το 2003 Υπήρξα μέλος της εθνικής ομάδας με συμμετοχές σε πανελλήνια πρωταθλήματα πανευρωπαϊκούς και παγκόσμιους αγώνες και τα αγωνίσματα που διακρίθηκα ήταν 50-100 ύπτιο με πανελλήνια ρεκόρ όπως και 100-200 πεταλούδα. Από το 2007 εξειδικεύομαι ως προπονητής ενδυνάμωσης πρόληψης και αποκατάστασης τραυματισμών.

Σε όλη αυτήν την πορεία,  έχω  αναλάβει αθλητές εθνικών ομάδων νέων-νεανίδων, ανδρών γυναικών, στα  αθλήματα υγρού στίβου (κολύμβηση, συγχρονισμένη, υδατοσφαίριση),  όπως επίσης αθλητές εθνικών ομάδων ανδρών γυναικών στο άθλημα της χειροσφαίρισης. Μερικοί εκ των αθλητών που είχα την τύχη να συνεργαστώ στα αθλήματα του υγρού στίβου είναι οι: Απόστολος Τσαγκαράκης, Μαριάννα Λυμπερτά, Άρης Γρηγοριάδης, Ανδρέας Ζήσιμος, Καρολίνα Πελενδρίτου, Ανδρέας Βαζαίος, Παναγιώτης Σαμιλίδης, Κρίστιαν Γκολομέεβ, Νόρα Δράκου, Κριστέλ Βουρνά, Θεοδώρα Γιαρένη, Απόστολος Παπαστάμος, Κωνσταντίνος Εγγλεζάκης, Δέσποινα Σολωμού, Σαββας Κιουγιουμτζόγλου , Μαρία Μιχαλάκα, Μαρία Τσανγκ, Άλκης Κυνηγάκης, Ιωάννα Σαχά, κ.α.

Αλλά και με ομάδες όπως οι Άρης Θεσσαλονίκης, ΠΑΟΚ, Εθνικός Πειραιά, ΝΟ Χανίων, ΝΟ Λεμεσού και άλλες. Υπήρξα στενός συνεργάτης του  γνωστού κολυμβητικού Club ADN Swim Project, ένα club κολύμβησης αποτελούμενο από αθλητές με μετάλλια και διακρίσεις τόσο σε ολυμπιακούς αγώνες όσο και σε παγκόσμιες  και ευρωπαϊκές διοργανώσεις.

Από το 2013 μαζί με το συνεργάτη μου Στέλιο Κακαβογιάννη έχουμε ένα εξελιγμένο χώρο ενδυνάμωσης και αποκατάστασης, το The Workout Lab,  με έδρα το Ολυμπιακό στάδιο. Φιλοσοφία μας είναι ο κάθε αθλητής να συναντά τις συνθήκες / εξοπλισμό και πάνω απ’ όλα υποστήριξη μέσω επιστημονικής κατάρτισης, που θα τον βοηθήσουν να εξελιχθεί περαιτέρω και να πετύχει τους στόχους του. Η πιο πρόσφατη συνεργασία μου σε ομαδικό επίπεδο ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια με την ομάδα χειροσφαίρισης- handball της ΑΕΚ, με την οποία φέτος κατακτήσαμε, το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα και στοχεύουμε ακόμα ψηλότερα να γίνουμε η πρώτη ελληνική ομάδα χειροσφαίρισης που κατακτά το τρεμπλ. Τέλος στους ολυμπιακούς αγώνες του Τόκυο θα συμμετέχουν 4 από τους αθλητές που προπονώ. Είναι οι: Νόρα Δράκου, Απόστολος Παπαστάμος, Κωνσταντίνος Εγγλεζάκης, Κωνσταντίνος Μερετσόλιας. Επίσης και η Καρολίνα Πελενδρίτου στους παραολυμπιακούς.

  • Πότε άρχισες και τι σημαίνει για σένα η προετοιμασία εκτός νερού;

Από όταν ήμουν αθλητής ακόμα (οι προπονητές μου το γνώριζαν) ένιωθα ότι υπάρχει ένα σημαντικό κενό στο strength and conditioning, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται από τους κολυμβητές, δηλαδή στην προπόνηση εκτός νερού. Αυτό αποτέλεσε κίνητρο για μένα να αρχίσω να δοκιμάζω καινούριες ασκήσεις, τρόπους προπόνησης (εκτός νερού), συνδυασμούς γυμναστικής και νερού πάντα με γνώμονα να επιτύχω τη μέγιστη αποτελεσματικότητα αλλά και την υγεία (πρόληψη τραυματισμού και σωστή λειτουργία του σώματος). Με χαροποιεί ιδιαίτερα γιατί σε παγκόσμιο επίπεδο πια, η τάση  επιβεβαιώνει εκείνο το κενό που ένιωθα και αποζητούσα να βελτιώσω και έτσι σήμερα βλέπουμε το strength and conditioning  να πηγαίνει προς το functional training. Όμως 14 χρόνια μετά και με την εμπειρία δουλειάς πάνω σε τόσους αθλητές πλέον επίκεντρο της φιλοσοφίας μου είναι η υγεία του αθλητή.

Ο καλύτερος αθλητής είναι ο υγιής αθλητής.

Είναι αυτός που με εμπιστοσύνη στη δουλειά που έχει κάνει και με ασφάλεια κυνηγάει τα όρια του. Έρχεται ένας άνθρωπος και αφήνει στα χέρια σου, ότι πιο πολύτιμο έχει και αυτό είναι το σώμα του. Πρωτίστως λοιπόν το μη βλάπτειν.

Όμως πέρα και πάνω από όλα είναι η τεχνική στο νερό, αυτή είναι το μέσο για να περάσεις τη δύναμη σου μέσα σε αυτό.  Χωρίς τεχνική απλά χάνεις το χρόνο σου. Δυστυχώς νιώθω ότι οι αθλητές είναι αποπροσανατολισμένοι, και το αποδίδω στην εύκολη πρόσβαση σε αφιλτράριστη πληροφορία. Δηλαδή κάθε μέρα μπαίνουν στο youtube, στα social media, εντυπωσιάζονται από διάφορα ασκησιολόγια άλλων αθλητών και μη και στη συνέχεια τα αναπαράγουν. Έχω να αντιπροτείνω, να δείξουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους προπονητές και γυμναστές τους, με τους οποίους έχουν συμφωνήσει τους στόχους τους και οι οποίοι γνωρίζουν καλά το δυναμικό τους. Αυτό αποτελεί σχεδόν μονόδρομο στο να διατηρηθεί η υγεία τους αλλά και να μεγιστοποιηθεί η απόδοσή τους μέσω της τεχνικής.

  • Πότε και σε ποιά ηλικία νομίζεις ότι πρέπει να αρχίσει την προπόνηση εκτός νερού ένας αθλητής

Στα χρόνια που κάναμε εμείς αθλητισμό ειδικά στις προαγωνιστικές κατηγορίες σαν παιδιά ήμασταν πολύ δραστήρια, παίζαμε καθημερινά και δεχόμασταν πολλά διαφορετικά ερεθίσματα. Δυστυχώς αυτό το μοντέλο,  στο σύγχρονο τρόπο ζωής έχει εξαλειφθεί.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες εμείς ως προπονητές έχουμε την ευθύνη να δημιουργούμε καινούργια ερεθίσματα στα παιδιά, να βάζουμε τη φαντασία μας να δουλέψει και να προσπαθήσουμε να καλύπτουμε αυτό το κοινωνικό κενό,  δημιουργώντας ασκησιολόγια με στόχο τη βελτίωση της κιναίσθησης της νευρομυικής συναρμογής, της αντίληψης  της ισορροπίας και πολλά ακόμα.

Πρώτα δημιουργούμε αθλητές ιδιαίτερα σε μικρή ηλικία και στη συνέχεια εξειδικευμένους κολυμβητές.

  • Πόσες φορές την εβδομάδα και για πόση ώρα πρέπει να κάνει γυμναστική;

Η ενασχόληση των παιδιών με καινούργια ερεθίσματα μόνο καλό μπορεί να προσφέρει και στα ίδια τα παιδιά και στους προπονητές. Εφαρμόζοντας εναλλαγή  στα προγράμματα των παιδιών μπορούμε να τους κρατήσουμε το ενδιαφέρον να τους εξελίξουμε κινητικά και να τους φέρουμε πιο κοντά κάνοντάς τα να συνυπάρξουν σε ένα ομαδικό και συνάμα φιλικό περιβάλλον. Να μην φοβόμαστε την άσκηση, να αποφεύγουμε όσο μπορούμε την ρουτίνα στις μικρές ηλικίες και την πρόωρη εξειδίκευση. Όσον αφορά τους αθλητές που μετέχουν σε πρωταθλήματα εφήβων νεανίδων ή ανδρών γυναικών ο προπονητές κατά κύριο λόγο μαζί με το επιτελείο και ανάλογα με τον αθλητή και τα χαρακτηριστικά του επιλέγουν και αποφασίζουν για τη διάρκεια και την ένταση του γυμναστηρίου. Όλα είναι σχετικά!

  • ΤΙ προτείνεις για μια καλύτερη αποκατάσταση;

Κατά τη γνώμη μου την καλύτερη αποκατάσταση την πετυχαίνεις με καθημερινή ασχολία και μεράκι για το ίδιο σου το σώμα με ό,τι κι αν αποφασίσει να κάνει ένας αθλητής.  Στοιχεία όπως ένας γεμάτος ύπνος οκτώ τουλάχιστον ωρών, ξεκινώντας όσο πιο νωρίς μπορεί, σωστή ενυδάτωση μέσω της διατροφής (πολλά φρούτα και λαχανικά), αποφυγή fastfood και αναψυκτικών, καθημερινή ενασχόληση με την ενεργητική αποκατάσταση,  ειδικά μετά από ένα δύσκολο σετ στην προπόνηση και διατάσεις ήπιας μορφής στο τέλος κάθε προπόνησης, δεν αφήνουν το σώμα να συσσωρεύσει παραπάνω κούραση και έτσι ο αθλητής είναι έτοιμος για όποια προπονητική επιβάρυνση του ακολουθεί.

Το πιο σημαντικό στοιχείο λοιπόν είναι η συνέπεια που δείχνουμε καθημερινά.

  • Ποια η διαφορά ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια στο γυμναστήριο; Πως μπορούμε να καθησυχάσουμε τα κορίτσια και τους γονείς ότι το σώμα τους δεν θα χάσει τη θηλυκότητα του από το γυμναστήριο;

Η διαφορά ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια υπάρχει και είναι ορμονική. Η ίδια η φύση μέσω των ορμονών έχει καταστήσει το ανδρικό μυϊκό σύστημα ισχυρότερο. Αυτό για μένα έχει διπλή ανάγνωση  ότι και οι άνδρες πρέπει να δουλεύουν το ήδη έμφυτο πλεονέκτημά τους, αλλά και οι γυναίκες θα πρέπει να δουλέψουν αυτή τους την αδυναμία με ίσως και περισσότερη δουλειά. Αυτό βέβαια θα πρέπει να γίνει εφαρμόζοντας τα στοιχεία της φυσιολογίας και της ανατομίας και σεβόμενοι την ίδια τη φύση και το σώμα που παραλαμβάνουμε.

Οι γονείς και τα κορίτσια πρέπει να συζητάνε τους φόβους τους και τις απορίες τους με τον εκάστοτε προπονητή και εκείνος με ηρεμία και καθοδήγηση θα απομακρύνει τα οποια «ταμπού». Η κακή διατροφή και η έλλειψη άσκησης σίγουρα μπορούν να προκαλέσουν περισσότερα προβλήματα στο σώμα μιας γυναίκας από ότι η ενασχόληση με την γυμναστική.

  • Νομίζεις ότι για το χαμηλό επίπεδο της γυναικείας κολύμβησης ευθύνεται το χαμηλό επίπεδο στο γυμναστήριο;

Η γυναικεία κολύμβηση μας έχει χαρίσει πολλές επιτυχίες, αλλά η αλήθεια είναι ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχει μια πτωτική πορεία. Εγώ γενικά είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι η κατάσταση θα αντιστραφεί και δεν πιστεύω ότι οφείλεται στην απουσία εκγύμνασης. Θεωρώ ότι η έλλειψη  εσωτερικών κινήτρων είναι αυτό που κατά την γνώμη μου έχει φέρει αυτό το αποτέλεσμα.

  • Τι  θα μπορούσες να προτείνεις για την καλυτέρευση του επιπέδου της ελληνικής κολύμβησης;

Δύο για μένα είναι  τα σημαντικότερα στοιχεία όλα αυτά τα χρόνια. Η  αδιάκοπη εμφάνιση πλούσιων σε ταλέντο κολυμβητών πράγμα που οφείλεται στην μεγάλη προσέλευση των παιδιών από μικρή ηλικία στο άθλημά μας, όπως επίσης και το υψηλό επίπεδο που υπάρχει  στους Έλληνες προπονητές.

Μέσα από την αλλαγή σκυτάλης που πραγματοποιήθηκε στην ομοσπονδία μας πιστεύω ότι αυτά τα στοιχεία θα πλαισιωθούν με νέες ιδέες, νέες μεθόδους και μια νέα ενέργεια που φέρνει οτιδήποτε καινούργιο. Να είμαστε αισιόδοξοι και βοηθητικοί σε αυτή τη νέα προσπάθεια χωρίς να ξεχνάμε την παρακαταθήκη που μας άφησε η προηγούμενη εποχή.

Μια εποικοδομητική  συζήτηση  με ένα άνθρωπο που γνωρίζει το χώρο και εκφράζει ένα κύμα ιδεών. Είναι πάρα πολύ βασικό να ακούμε τους άλλους. Να κάνουμε ανάλυση δεδομένων και να κρατούμε στο σκληρό δίσκο αυτά που νομίζουμε ότι μας εκφράζουν.

Ευχαριστώ θερμά το φίλο μου Αλέξανδρο Νικολόπουλο που με βοηθήσει να κάνω αυτήν τη συζήτηση και βέβαια τον Αλέξανδρο Προβιλισιάνο για το χρόνο που μου αφιέρωσε.

Χρήστος ΠΑΠΑΡΡΟΔΟΠΟΥΛΟΣ – Συνεργάτης Κολύμβησης